close
تبلیغات در اینترنت
خواص دوش گرفتن با آب سرد + بعد ورزش دوش آب گرم نگیرید

خواص دوش گرفتن با آب سرد + بعد ورزش دوش آب گرم نگیرید

فایده های دوش آب سرد
تعداد بازديد : 51

فایده های دوش آب سرد

سایت های ناز : دوش گرفتن با آب سرد و یا ولرم مقاومت بدن را در برابر ابتلا به بیماری های مختلف مانند سرطان، سرماخوردگی،هموروئید یا واریس بالا می برد.


می پرسید چرا؟ به خاطر اینکه باعث افزایش ترشح لنفوسیت T (یک نوع گلبول سفید) می شود که در برابر باکتری ها بسیار موثر عمل می کند.

 

دوش آب سرد برای بهبود جریان خون
زمانی که در برابر سرما قرار می گیرید، «انقباض عروق» در بدن ایجاد می شود؛ یعنی اینکه سرخرگ ها و سیاهرگ هایی که خون را به جریان در می آورند، تنگ شده و مجبور می شوند با فشار بیشتری خون را به جریان در بیاورند.


علاوه بر این خون، سریع تر به ارگان های حیاتی بدن ارسال می شود تا آنها را گرم کند. در نتیجه جریان خون افزایش می یابد.

 

دوش آب سرد، همیار لاغری
بدن ما حاوی چربی های قهوه ای است که به مقابله با سرما کمک می کنند. این چربی های قهوه ای در سوزاندن چربی های سفید و در نتیجه لاغری نقش دارند.

 

این سلول ها گلوکز را برای تولید انرژی می سوزانند. در نتیجه به لاغری نیز کمک می کنند.

 

دوش آب سرد برای مقابله با اینسومنیا یا مرض بیخوابی
زمانی که هوا خیلی گرم می شود، دوش ولرم مایل به سرد به شما کمک می کند تا دمای بدن کاهش پیدا کرده و بتوانید خواب راحت تری را تجربه کنید.

دوش آب ولرم مایل به سرد باعث افزایش ترشح آندورفین می شود که یک مسکن طبیعی است و باعث ایجاد احساس آرامش می شود

دوش آب سرد برای تنظیم دمای بدن
اگر زیاد عرق می کنید و یا دست و پایتان همیشه سرد است، می توانید دوش آب ولرم مایل به سرد را امتحان کنید. این کار باعث تنظیم دمای بدن شما می شود.

 

دوش آب سرد برای مقابله با افسردگی
آب سرد باعث تحریک بخشی از مغز می شود که منبع اصلی نورآدرنالین محسوب می شود. این هورمون به طور طبیعی خاصیت ضدافسردگی دارد.


از طرفی گیرنده های حساس به سرما در سطح پوست بیشتر از گیرنده های حساس به گرما است.


علاوه بر این محققان به این نتیجه رسیده اند که دو تا سه دقیقه قرار گرفتن زیر دوش آب با دمای بیست درجه باعث افزایش قدرت مغز می شود.


آب سرد مانند ورزش باعث آزاد شدن میزان زیادی آندورفین در مغز می شود که به هورمون خوشبختی معروف است. 

بنابراین به نظر می رسد که گرفتن دوش آب سرد به استرس زدایی و رسیدن به آرامش کمک می کند.

 

دوش آب سرد برای افزایش سوخت و ساز بدن
دوش آب سرد علاوه بر افزایش سطح چربی های قهوه ای، فشار خون و دمای بدن می تواند باعث افزایش سوخت و ساز یا همان متابولیسم بدن شود.


به این ترتیب نیز تمام فرآیندهای بدن مانند رشد، احیای عضلانی و سلولی، هضم غذا و غیره با راحتی و سرعت بیشتری انجام می شود.

 

دوش آب سرد زیبایتان می کند
آب سرد باعث انقباض رگ های خونی می شود. این کار نیز پف کردگی و گودی زیر چشم ها را کاهش می دهد.


خانم ها توجه داشته باشند که گرفتن آب سرد روی سینه ها باعث پیشگیری از افتادگی آنها می شود.


علاوه بر این، آب سرد همچنین باعث بستن کورتیکول موها و درخشندگی آنها می شود. در نتیجه موها قوی تر شده و از ریزش آنها نیز جلوگیری می شود.

 

دوش آب سرد برای تنفس بهتر
زمانی که آب سرد به بدن می خورد ناخودآگاه نفس های عمیق می کشیم. در واقع بدن با تامین میزان اکسیژن مورد نیاز برای تنفس و گرم شدن در برابر استرس ناشی از این شوک، واکنش نشان می دهد.


در نتیجه ریه ها درست همانند زمانی که ورزش می کنید، باز می شوند تا هوای بیشتری دریافت کنند. این کار نیز باعث تقویت بدن و شادابی آن در طول روز می شود.

 

دوش آب سرد باعث افزایش ترشح هورمون ها می شود
آب سرد باعث تحریک غدد بدن می شود و بویژه برای افزایش باروری مردها موثر است. به خاطر اینکه سرما باعث افزایش میزان اسپرماتوزوئیدها می شود.

 

دوش آب سرد، مسکنی طبیعی
آب سرد باعث افزایش ترشح آندورفین می شود که یک مسکن طبیعی است و باعث ایجاد احساس آرامش می شود.

 

دوش آب سرد برای حفاظت از محیط زیست
دوش آب سرد به نفع محیط زیست است. به خاطر اینکه برای یک حمام گرم و طولانی مدت لازم است که حدود 110 لیتر آب مصرف کنید. در حالی که برای یک دوش آب سرد نصف این میزان آب را مصرف خواهید کرد.


علاوه بر این زمانی که آب ولرم یا سرد باشد، خیلی زود حمام را ترک کرده و انرژی زیادی برای گرم کردن آب حمام، به هدر نمی رود. 

منبع: بخش سلامت تبیان

فاطمه مهدی پور

 

نتیجه تصویری برای دوش بعد از ورزش

 

 

بعد از ورزش حمام نکنید
فرض کنیم اول خودتان را با نرمش گرم کرده‌اید، بعد یک دور تمرینی دویده‌اید، مثلا ۵۰۰ متر. بعد از دویدن هم با نرمش کارتان را به پایان برده‌اید، حالا چکار باید بکنید؟ حمام؟ نمی‌دانم چرا بعضی‌ها به این گزینه فکر می‌کند. اگر درباره برنامه تمرینی و سبک زندگی ورزشکار محبوب‌تان کمی مطالعه کرده باشید متوجه می‌شوید بدترین کار پس از انجام ورزش، حمام کردن است. شاید بعضی‌ها تصور کنند ورزشکاران بعد از بازی در رختکن بلافاصله دوش می‌گیرند بعد لباس‌های شان تن می کنند و به خانه می‌روند. هر ورزشکار نیمه‌حرفه‌ای می‌داند چقدر این کار غلط است. نیازی نیست در ترکیب یک تیم فوتبال حرفه‌ای بازی کرده باشید تا پزشک تیم‌تان به شما تذکر بدهد. بعد از ورزش نباید حمام کنید چون این کار باعث می‌شود پارگی‌های خرد در عضلات‌تان خونریزی کنند و باعث درد شوند.
 

وقتی در تیم نونهالان بارسلونا بازی می‌کردم یک روز مربی‌مان ما را دور هم جمع کرد و الخاندرو گونزالس را به ما معرفی کرد. بعدا فهمدیم که او یکی از بهترین مربیان بدنسازی اسپانیا است.
گونزالس به ما گفت که قدم در راه سختی گذشته‌اید و هر لحظه مصدومیت تهدیدتان می‌کند. ممکن است با یک اشتباه کل حرفه‌تان به خطر بیفتد. او گفت اگر می‌خواهید این اتفاق برایتان بیفتد بلافاصله پس از تمرین حمام کنید. گونزالس در عوض به ما حمام یخ را پیشنهاد کرد. 
استفاده از حمام آب یخ پس از ورزش روال معمول در میان بسیاری از ورزشکاران حرفه‌ای به عنوان روشی برای بهبودی سریع‌تر است ‌که درد و سوزش عضله پس از جلسات تمرینی یا رقابت‌های شدید را کاهش می‌دهد.‌‌ برای  پاولا رادکلیف، دونده مشهور حمام یخ یک روال عادی استاندارد است. حمام یخ رگ‌های خونی را منقبض می کند و مواد زائد‌، مانند اسید لاکتیک را از بافت‌های دچار درد بیرون می‌کند. فعالیت متابولیک را کاهش و فرآیندهای فیزیولوژیکی را کند می‌کند. 
با وجود اینکه اتفاق نظری در مورد زمان و درجه حرارت ایده‌آل فرو رفتن در آب سرد وجود ندارد‌، اکثر ورزشکاران یا مربیانی که از آن استفاده می‌کنند درجه حرارت آب بین ۱۲ تا ۱۵ درجه و زمان‌های فرورفتن در آب ۵ تا ۱۰ و گاهی اوقات تا ۲۰ دقیقه را توصیه می‌کنند.
منبع: الو دکتر

بخش نظرات اين مطلب
نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی
تبليغات

هدايت به بالاي صفحه